Sayang Sarawak – Part 5

Ok, sambung lagi..

Perkampungan Budaya Sarawak atau Sarawak Cultural Village (SCV) terletak di kawasan seluas 17 ekar, di Pantai Damai, di kaki Gunung Santubong. Ia juga dikenali sebagai Muzium Hidup Sarawak, muzium hidup terbesar di dunia. Ia merupakan tempat yang terbaik untuk mengenali budaya dan cara hidup masyarakat setempat dan merupakan destinasi yang mesti dikunjungi untuk mereka yang pertama kali menjejakkan kaki ke negeri Bumi Kenyalang ini.

Perkampungan ini mempunyai seramai 150 orang penduduk. Mereka berpakaian lengkap tradisional suku masing-masing dan mempamerkan aktiviti harian yang dijalankan seperti membuat kraftangan, upacara perkahwinan dan lain-lain. Proses menyediakan makanan tradisional seperti membuat sagu turut ditunjukkan di sini. Persembahan kebudayaan pula diadakan dua kali sehari, jam 11.30 pagi dan 4.30 petang.

Di pintu masuk,kami disambut dengan beberapa patung menggambarkan kepercayaan warisan pelbagai suku kaum yang dipaparkan di taman ini. Seperti entry saya sebelum ini, para pengunjung turut dibekalkan dengan pasport khas yang akan dicop setiap kali selesai mengunjungi setiap rumah.

Macam buah kelapa pun ada.. Tataula apebenda

The Messanger

SCV merupakan Tuan Rumah bagi acara Rainforest World Music Festival yang diadakan setiap tahun bagi penggiat seni tradisional dari seluruh dunia

Batu apetah nama benda alah ni

Selain itu, di Kampung Budaya Sarawak ini turut terdapat replika rumah yang mewakili setiap suku kaum pribumi utama yang ada di Sarawak; rumah panjang bagi orang Iban, Bidayuh dan Orang Ulu, rumah-tinggi Melanau, rumah tradisional melayu dan rumah ladang orang Cina.

Jom kita melawat…

Posing dulu.. Masing-masing sila amik tempat

Yuhuuu…

Ada tak macam tarian ngajat? Hee hee

Tetap nak enterframe

Mesin tebu

Rumah Panjang Bidayuh

Rumah Bidayuh misalnya kelihatan seakan pondok besar berbentuk bulat. Kaum yang asalnya menetap di tebing Sungai Sadong dan Sungai Sarawak ini gemar membuat rumah di lereng bukit sehingga kelihatan seperti tangga gergasi.

Selain mengurangkan risiko serangan musuh, tangga gergasi itu memberi kelebihan untuk mengumpul air dari bukit. Empangan kecil pula dibina untuk menyalurkan air ke perkampungan suku kaum ini menggunakan buluh.

Papan tanda ke Rumah Panjang Bidayuh

Ni la salah satu rumah Bidayuh tapi yang ni dkenali sebagai Pondok Tengkorak. Agaknya tempat dorang simpan tengkorak-tengkorak family yang dah meninggal dunia

Alat untuk mengasingkan beras

Selesai mendapatkan cop di Rumah Panjang Bidayuh, kami melawat pula Rumah Panjang Iban

Rumah Panjang Iban

Kaum Iban atau nama lainnya Dayak Laut membina rumah panjang yang boleh bertahan antara 15 hingga 20 tahun. Mereka hanya berpindah apabila tanah di sekeliling rumah panjang mereka mula mendap atau kurang subur.

Rumah orang Iban dibina menggunakan balak dengan daun sebagai atap. Menariknya, rumah yang lazimnya dibina berhampiran sungai ini memiliki koridor yang panjang di bawah satu bumbung.

Koridor atau beranda luar ini menjadi tempat pertemuan antara penghuninya. Pengunjung ke rumah Iban di taman ini berpeluang menyaksikan demonstrasi menenun pua kumbu secara tradisional yang diwarisi sejak berzaman.

Papan tanda ke Rumah Panjang Iban

Pintu masuk Rumah Panjang Iban

Dekorasi dalam Rumah Panjang Iban

Buai laju-laju..Aku nak kawen dengan anak raja Iban.  Apakah? Haha

Seterusnya ke Rumah Penan

Rumah Kaum Penan

Rumah Penan pula boleh diibaratkan sebagai pondok sejajar dengan kehidupan mereka yang gemar berpindah-randah. Pondok kecil dan amat praktikal ini dibina untuk bertahan beberapa minggu atau bulan yang lazimnya didirikan berhampiran sagu liar.

Suku kaum yang agak pemalu ini mewarisi pelbagai kelebihan termasuk menghasilkan Bunga Jarau berguna untuk menghasilkan api. Bagaimanapun, mereka juga terkenal dengan seni penghasilan sumpit yang digunakan sebagai senjata perburuan atau digunakan ketika berperang.

Papan tanda Rumah Penan

Rumah Kaum Penan memang macam ni aje. Takde dinding. Simple je sebab dorang hidup secara Nomad. Membazir je kalo nak buat rumah lawa-lawa

Ni bukan nak berkaraoke oke.. Ni cara-cara nak menyumpit. 3 kali menyumpit RM1

Bersama Abang Penan

Sepatutnya bukan macam ni rambut Kaum Penan yang sebenar. Tapi macam ni..


Auww..seksinya - Sumber Google

Bila saya tanye kenapa tak potong rambut macam orang Penan sebenar. Dorang cakap malu nak keluar bandar nanti. Huhu

Tak makan ati tengok betapa mantapsss dan kekarnya badan mereka itteww.. * mode gatal

Ni la dia inti (nama sebenarnya damak) penyumpit (dipanggil keleput)

Sedikit info. Menurut Abang Penan tu, proses nak buat batang penyumpit atau dipanggil keleput tu mengambil masa yang agak lama. Ia dibuat dari kayu yang sangat keras iaitu kayu belian. Kalau rajin menurutnya, boleh disiapkan dalam masa sebulan tapi kalau malas, hambik ko tiga bulan baru siap. Damaknya pula diperbuat daripada isi dahan rumbia (untuk pelampungnya – nampak tak yang hujung tu?) manakala batang untuk damak diperbuat daripada kulit dahan rumbia. Saya ingat bolehlah nak mintak satu untuk kenang-kenangan. Tak dapekk.. Dia cakap nak buat sebatang tu pun makan masa. Haha..Ok, takpe Abang Penan. Adik Bengkulu tak kisah.. ;)

Kami berhenti makan tengahari dahulu di Cafe Budaya. Selepas makan tengahari, barulah kami meneruskan ke rumah seterusnya.

Rumah Ladang Cina

Berbanding rumah-rumah kaum pribumi Sarawak, rumah Cina dibina di atas tanah. Dindingnya diperbuat daripada kayu yang digergaji dan berwarna putih. Rumah ini dibahagikan kepada dua bahagian utama iaitu bilik keluarga yang mengandungi dapur dan tempat makan serta ruang rehat yang juga menjadi tempat menyimpan benda-benda berharga seperti basikal dan mesin-mesin tanaman.

Papan tanda Rumah Cina

Ruang rehat

Buaian anak

Mesin pengisar

Bersama pokok lada hitam

Ni la rupa buah lada hitam

Seterusnya ke rumah tradisional Melayu..

Rumah Tradisional Melayu

Seperti rumah pribumi, rumah Melayu juga diperbuat daripada kayu. Rumah ini mempunyai tiang dan tetamu yang datang dari depan rumah akan menaiki tangga. Tetamu biasanya memberi salam sebelum mereka sampai ke beranda. Ruang ini agak kecil dan menjadi tempat untuk tetamu tadi menunggu sebelum tuan rumah menjemput mereka masuk.

Ruang dalam rumah direka untuk acara-acara rasmi dan tempat untuk menghiburkan para tetamu dan biasanya mengambil ruang yang paling luas. Tingkap yang terbuka sehingga mencecah lantai membenarkan peredaran udara di bahagian dalam rumah.

Papan tanda Rumah Melayu

Ruang hiburan dan bergurindam

Contoh pelamin perkahwinan orang Melayu

Loteng di atas bahagian rumah orang Melayu

Dapur – makcik ni tengah masak kuih bahulu dan kuih kapit untuk dijual kepada para pengunjung

Seterusnya ke Rumah Tinggi Melanau..

Rumah Tinggi Melanau

Rumah Melanau antara kediaman peribumi Sarawak paling menyerlah kerana dibina 40 kaki dari tanah. Tujuan utama adalah mengekang serangan musuh dan mengelak banjir. Menariknya, kaum yang asalnya menetap berhampiran kawasan pinggir pantai ini menjadikan sagu sebagai makanan utama berbanding nasi.

Kepenatan memanjat tangga kayu pasti terubat apabila menyaksikan hasil seni kaum ini yang menjadi latar dinding di beranda rumah suku kaum ini. Pengunjung juga berpeluang menyaksikan orang Melanau mengalunkan irama tradisional menggunakan sape, alat muzik kebanggaan mereka.

Papan tanda Rumah Melanau

Rumah ni tiga tingkat. Satu kampung duduk di rumah yang sama. Mesti meriah. Nak beraya senang je kan? Huhu

Bilik perubatan

Rumah Panjang Orang Ulu

Orang Ulu pula seperti namanya, gemar membina penempatan berselerak di tanah tinggi dan di tebing sungai utama. Bagaimanapun, kaum yang menjadikan pertanian sebagai sumber makanan ini membina rumah panjang mereka supaya tahan untuk tempoh yang lama.

Orang Ulu juga terkenal kerana kehalusan seni pertukangan pedang yang dicemburui musuh mereka. Mereka menghasilkannya daripada besi yang didapati dari sekitar kawasan penempatan yang kemudian disejukkan dengan air sejuk pergunungan.

Tiang Rumah Orang Ulu diperbuat daripada kayu belian yang diukir dan diwarnakan terlebih dahulu. Menurut kakak yang memberi taklimat tentang Rumah Orang Ulu ini, tiang ini boleh bertahan sehingga ratusan tahun dan tak mampu dimakan dek anai-anai.

Papan tanda ke Rumah Orang Ulu

Tinggiiiii…dan terletak di lereng bukit. Cuba tengok tiang dia. Saya bayangkan batang pokok belian ni tinggi giler sebab saya tengok, takde sambung-sambung pun tiang ni

Tangga nak naik ke rumah

Dinding yang dilukis dan diwarnakan menjadi latar dinding rumah Orang Ulu

Tetap… Haha.. Kali ni bersama Abang Orang Ulu yang sedang memainkan alat muzik tradisional kaum mereka.

Over!!

Tempat untuk membuat pedang

Kami menghabiskan masa lebih kurang 6 jam di dalam Kampung Budaya Sarawak ini. Bagi pendapat peribadi saya, ini adalah satu pengalaman yang sangat menakjubkan. Di samping dapat mempelajari banyak pengetahuan yang baru, saya juga melihat usaha Kerajaan Negeri Sarawak membina muzium ini dapat mengekalkan sedikit sebanyak peradaban dan sejarah suku kaum pribumi di Malaysia. Ini adalah kerana selama ini, pengetahuan ini hanya boleh didapati melalui pembacaan atau rencana yang disiarkan di televisyen. Yelah, takkan kita nak kena masuk ke hutan belantara hanya untuk melihat kehidupan suku kaum Penan kan? Silap-silap tak keluar langsung kang. Kotlah, terpikat dengan Abang Penan berbadan kekar dan seksi. Hiks!

Kami meninggalkan Kampung Budaya Sarawak dengan perasaan bangga dan puas. Kalau panjang umur dan murah rezeki, saya ingin sekali lagi berkunjung ke sini. Mungkin kali ini dengan suami dan anak-anak. Mana tahu? InsyaAllah..

Bergambar di hadapan pintu masuk Kampung Budaya Sarawak

Mmmuahhh!!

Kami pulang dan menemankan Ana untuk beli barang-barang nak masuk asrama di Bandar Kuching dan sampai ke hotel lebih kurang jam 6.30 petang. Malam ada agenda lebih menarik. Nantikan di episod seterusnya dalam Sayang Sarawak. Wahhh gitu…

You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0 feed. You can skip to the end and leave a response. Pinging is currently not allowed.

4 comments on “Sayang Sarawak – Part 5

  1. Haniamieyra on said:

    BS- aku rasa macam kat sane bila aku baca penerangan ko. Huahua gigih betol ko manyalin info setiap rumah. best boleh jadi rujukan sapa2 nak p sana.

  2. Ujie on said:

    Lulus tak kalo aku nak jadi wartawan?? Haha

  3. erkk beg BS sama cem beg kita..hahah

    bleh tak tetiba komen gitu..hahah

  4. Pingback: Ujie Situ Sana Sini » Blog Archive » Menjejak Bumi Mahsuri – Part 1

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

HTML tags are not allowed.

Switch to our mobile site